EmailTwitterLinkedIn

Menu

Is data ‘het nieuwe goud? RHM nuanceert

Het is een heuse hype in bedrijvenland: data science, data-analyse, Business Intelligence, ofwel verbanden leggen tussen de talloze gegevens die je digitaal hebt opgeslagen in systemen en applicaties. Joost van Deelen heeft een advies: bedenk vooraf wat je wilt weten en hoe je bedrijf daarvan kan profiteren.

Wat is eigenlijk het verband tussen onze inkooporders en goederenontvangsten? Tussen onze productie-uren en gefactureerde omzet? Met data science kun je het uitzoeken. Data science brengt de talloze gegevens die je als bedrijf digitaal hebt opgeslagen (van financiële mutaties en facturen tot urenregistraties en productiegegevens) met elkaar in verband. Het is dan ook een trend in bedrijvenland om op een moderne (geautomatiseerde) manier inzicht te verwerven in de prestatie van de onderneming. En het resultaat is ogenschijnlijk schitterend: fraaie dashboards, managementrapportages en grafieken. ‘Data is het nieuwe goud’, wordt er zelfs gezegd.

Denk van tevoren na

Joost van Deelen bekijkt de dingen graag nuchter. En hij denkt graag een stap vooruit. En dus zegt hij: ‘De grote vraag is wat je vervolgens doet met die dashboards. Hoe gebruik je ze? Het gevaar is dat je weer met een berg informatie zit, alleen nu anders gepresenteerd.’

Hij heeft dan ook een kraakhelder advies voor elk bedrijf – misschien mag je zijn advies zelfs een waarschuwing noemen: ‘Denk van tevoren heel goed na over welke informatie werkelijk van belang is om je organisatie te kunnen sturen. Wat wil je weten? Wij bij Rühl Haegens Molenaar denken graag met je mee.’

Bovendien is het nog best ingewikkeld om op al die data een goede analyse los te laten. ‘Als ondernemer ben je bezig met ondernemen, niet met managementrapportages. En op de afdeling waar ze de rapportages maken, zijn ze niet bezig met ondernemen. Met name in het MKB zie ik volop ruimte voor verbetering in het slim omgaan met data science.’ 

Hoe wil je sturen?

Volgens Joost van Deelen is er nog een vraag die je jezelf moet stellen voordat je aan data science gaat doen: hoe wil je gaan sturen met de data? Volgens hem zijn er drie mogelijkheden. ‘De eerste optie is management by exception. Dat betekent bijvoorbeeld dat als het verzuim lager is dan twee procent je het niet hoeft te weten, maar als het hoger is wél. De tweede optie is continuous monitoring: dan kies je ervoor constant toezicht te houden op bijvoorbeeld je productiestroom ten opzichte van de facturen, of het aantal uren in verhouding tot de voorcalculatie. De derde optie is voorspellingen doen. Dat kan gedeeltelijk op basis van de data, maar vergt ook het meewegen van externe ontwikkelingen. Pas als je weet hoe je wilt sturen en waarop, is data science zinvol.’

Stort je er niet blind in

Joost van Deelen vat zijn boodschap samen: ‘De trend van data science is prima, maar stort je er niet blind in. Voor een productiebedrijf dat grondstoffen inkoopt, is het heel belangrijk om de voorraad te koppelen aan het aantal uitstaande inkooporders. Maar voor ons als accountantskantoor is het aantal inkooporders veel minder belangrijk. Bedenk dus vóóraf wat je wilt weten. En bedenk vooral hoe je klanten en/of je bedrijf profiteren van die kennis. Want daar gaat het om. Wij denken graag met je mee.’

Interesse in een adviesgesprek? Neem dan contact op met Rühl Haegens Molenaar op 0478-58433,info@rhmweb.nl of www.rhmweb.nl.




Menu