EmailTwitterLinkedIn

Menu

Benchmark bewindvoerders heeft toegevoegde waarde’

Bron: Stan Verhaag spreekt & schrijft
In de zomer begint Rühl Haegens Molenaar met het opstellen van de jaarlijkse benchmark voor bewindvoerders. Het is een gratis service waarmee Rühl Haegens Molenaar zich onderscheidt – en waar de doelgroep reikhalzend naar uitkijkt.

‘Hoe doen wij het vergeleken met andere organisaties in onze branche?’ Dat is een vraag die elke ondernemer interesseert. De bewindvoerdersbranche is geen uitzondering. Hoe is onze verhouding tussen aantallen personeel en aantallen dossiers? Hoe is onze productiviteit per fte. En per cliënt? En onze omzet? En de loonkosten? En dat allemaal afgezet tegen bewindvoerderskantoren van vergelijkbare omvang. Meten is weten.

Vergelijkingen en analyses

De eerste helft van dit jaar stond bij Rühl Haegens Molenaar in het teken van de audits ofwel kwaliteitstoetsingen bij de bewindvoerders. In de zomer begint voor Rühl Haegens Molenaar het opstellen van de vergelijkingen en het uitvoeren van de analyses per fte en per cliënt. Rühl Haegens Molenaar maakt daarbij een driedeling op basis van de omvang van bewindvoerderskantoren: de kleinere (minder dan honderd cliënten), middelgrote (honderd tot vijfhonderd cliënten) en grote (meer dan vijfhonderd cliënten).

Ronduit positieve reacties

De reacties op de benchmark zijn elk jaar ronduit positief, vertelt Pieter Weijs. ‘De benchmark is bedoeld voor onze klanten en zij krijgen hem uiteraard gratis. Het komt zelfs met enige regelmaat voor dat bewindvoerderskantoren de benchmark als een van de redenen noemen om klant te worden bij Rühl Haegens Molenaar. De benchmark wordt ervaren als een echte toegevoegde waarde. Als accountant laten we ermee zien dat we iets extra’s doen voor bewindvoerders. Dat stellen ze op prijs.’

Grote klantenkring

En zo snijdt het mes aan twee kanten, want dat Rühl Haegens Molenaar deze benchmark überhaupt kan opstellen, is te danken aan het feit dat het een grote klantenkring heeft opgebouwd onder bewindvoerders. ‘Ons volume maakt onze vergelijking zinvol en interessant voor de deelnemers,’ zegt Pieter Weijs. ‘In totaal vergelijken we zo’n negentig organisaties met elkaar. We zijn het een na grootste accountantskantoor van Nederland qua klantenbestand aan bewindvoerders.’

Handvatten voor betere bewindvoering

Rühl Haegens Molenaar verwacht dat de benchmark 2019 half september gereed is. Als die vervolgens wordt gepresenteerd tijdens een bijeenkomst, zal Rühl Haegens Molenaar ook handvatten bieden: Wat zijn slimme manieren om je omzet als bewindvoerder te verhogen? Of om de kosten per dossier omlaag te brengen? Hoe bereik je een grotere efficiency? Hoe verhoog je je productiviteit? ‘Dankzij de jaarlijkse benchmark kunnen wij onderbouwde conclusies trekken,’ zegt Pieter Weijs. ‘We kunnen ook zien welke valkuilen telkens weer terugkeren in de sector. Daaruit destilleren wij tips. Wij vinden dat leuk om te doen én we helpen we de bewindvoerders in Nederland om de kwaliteit van hun dienstverlening nog verder te verbeteren.’







Menu