Zeer geslaagde bijeenkomst in Efteling

Een kijkje in de keuken nemen van Nederlands meest magische wereld? Daar hadden zo’n 60 installatiebedrijven wel oren naar.

Op uitnodiging van ABN-AMRO en Rühl Haegens Molenaar zijn deze installateurs op dinsdag 5 september naar het Efteling Hotel gekomen, alwaar zij eerst bijgepraat werden over de ontwikkelingen binnen de branche.

Dagvoorzitter Gijs Hillmann van Otto Workforce sloeg de spijker op ’n kop met zijn voorbeeld over de perfecte levering van sinaasappels. Hij wilde hiermee benadrukken, dat het als ondernemer zo van belang is, dat je weet wat de verwachtingen van de klant zijn. Pas dan kun je hierop inspelen, onderscheidend  worden en blijven.

Namens overkoepelend orgaan voor de installatiebranche Uneto-VNI, beet Laurens de Vrijer het spits af met een presentatie waarin hij terugkeek op de crisis, die in 2008 begon, tot het moment in 2016 waarin de branche zich herstelde.
Het aandeel in de installatietechniek neemt toe, waardoor er vraag is naar een andere rol van de installateur. Deze fungeert steeds meer als nevenaannemer.

Dat de branche in de lift zit kan Stefan van Maasakkers van Rühl Haegens Molenaar beamen. Als accountant en specialist in de installatiebranche baseert hij resultaten op basis van harde cijfers. Benchmarking biedt een goed beeld van de stand van zaken binnen de branche. De 20% beste installatiebedrijven scoren 325% van het resultaat van de gemiddeld scorende installatiebedrijven. Ofschoon Stefan wat minder positief is over de verwachtingen voor 2018, geeft hij de tip mee om  vooral te investeren in commercie en efficiency.

Ook Vincent Groet van ABN-AMRO kan bevestigen dat de installatiesector een fraai herstel heeft laten zien. De orderportefeuille is in korte tijd flink gestegen en rekening houdend met het Klimaatakkoord, verwacht ABN-AMRO een blijvende stijging in de werkgelegenheid binnen de branche.

Tot slot gaf Gijs het woord aan de “topper” van de dag: Aukje Kuypers van Technisch Dienstverlener Kuijpers. Aukje is samen met haar broer als 4e generatie binnen het familiebedrijf verantwoordelijk voor meer dan 1.100 medewerkers, verdeeld over 10 vestigingen in Nederland.

Ook Kuijpers heeft te maken gehad met de crisis. Ten tijde hiervan en met de visie vooruit hebben zij ervoor gekozen te investeren in persoonlijke ontwikkeling en kennisniveau van hun medewerkers.
Ondanks dat dit geen directe omzet opleverde, droeg het bij aan het herstel van Kuijpers. Toen bleek, dat omzet wel belangrijk was voor verdere doorgroei, zijn de pijlers verzet naar “winst herstel” en vervolgens naar “gezond rendement”.

Aquanura in de Efteling is een van de projecten die de  ambitie van Kuijpers uitdraagt: “het realiseren van alleen nog energieneutrale en gezonde installaties. Op uitnodiging van Aukje en als kers op de taart kregen de aanwezigen de unieke kans om de technische ruimte van Aquanura te bezichtigen en vanuit het Loreley VIP-terras te genieten van het grote waterspektakel.

l.